fbpx
Search
Close this search box.

Collectief rechtenbeheer door Buma/Stemra en Sena

Toen Iason Chronis de ledenraad van Buma/Stemra betrad, was hij de eerste dj/producer in de geschiedenis van de collectieve beheerorganisaties die zo’n functie innam. Als danceliefhebber was ik toch wel een beetje trots. Het geeft aan hoe belangrijk dance is in de wereld van muziekauteursrechten, maar zeker ook hoe belangrijk collectief rechtenbeheer voor dance kan zijn. En dat dance en rechten een mooi huwelijk zijn blijkt wel uit het Amsterdam Dance Event. Wist je trouwens dat dat een initiatief van Buma is?

 

Betaald krijgen voor muziek

Tracks produceren en draaien is fantastisch, maar ervoor betaald krijgen is nog mooier. Het kan een bijzaak zijn omdat je jouw muziek graag uit liefde wil delen, maar het is geen “last” om daar ook je huur of headphones van te kunnen betalen. Naast het verdienen aan optredens en royalty´s, kun je namelijk ook inkomen genereren door lid te worden van de Vereniging Buma (Bureau voor Muziek-Auteursrechten), Stichting Stemra (Stichting tot Exploitatie van Mechanische Reproduktierechten voor Auteurs) en Sena (Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten).

Deze collectieve beheersorganisaties behartigen wereldwijd de belangen van tekstschrijvers, componisten, uitgevers, uitvoerend artiesten en platenlabels.

Collectief rechtenbeheer is geen enge juridische term, het is een mogelijk om je creativiteit om te zetten in waarde en te verdienen aan jouw muzikale prestaties.

 

Collectief rechtenbeheer

Het systeem is vrij eenvoudig: op grond van de Auteurswet mag niemand zonder jouw toestemming jouw beschermde tracks openbaar maken op radio, tv, Internet of tijdens een optreden. Voor die toestemming kun je een vergoeding vragen. Omdat het praktisch gezien erg lastig is om voor iedere keer zelf met de pet rond te gaan, heeft de wetgever bepaald dat er één partij is die dat namens jou mag doen: Buma doet dit voor het openbaar maken van de door jou bedachte muziek, Stemra voor het vastleggen, kopiëren en remixen hiervan en dus bijvoorbeeld voor verkoop van je tracks op cd of op iTunes.

Voor het maken en verkopen van een remix van een track van iemand anders kan het dus zijn dat je toestemming van Buma/Stemra nodig hebt. Als je optreedt en een track van iemand anders in je set gebruikt, dan hoeft dit niet. De organisator van het festival of de eigenaar van de club betaalt dan de vergoeding.

 

Daarnaast heb je een Nederland “naburige rechten”. Deze rechten beschermen de prestaties van uitvoerend artiesten en platenlabels. Sena int een vergoeding voor commercieel uitgebrachte tracks, wanneer deze in het openbaar gedraaid worden of zijn uitgezonden op radio, televisie of Internet.

 

Verbetering

Ja, Buma/Stemra is in het verleden weleens negatief in het nieuws geweest, maar er is sindsdien veel gebeurd om tot verbetering te komen: meer transparantie in de organisatie en meer vrijheid om zelf je rechten te beheren voor openbaarmaking en verkoop op Internet, zodat er meer mogelijkheden komen om te muziek (legaal) te streamen en te downloaden. Zowel de bedenkers en makers als de luisteraar profiteren hiervan!

 

Tips

Als je boekingen toenemen, de verkoop van je muziek begint te lopen en de door jou bedachte, opgenomen en/of ingespeelde tracks of remixes vaker gedraaid worden, meld je dan aan bij zowel Buma/Stemra als bij Sena.

 

Om je aan te sluiten bij de organisaties moet je contributie betalen en je auteurs- of naburige rechten geheel of gedeeltelijk overdragen. Let op: na overdracht van je rechten, kun je niet in alle gevallen meer zelf bepalen wat je met je muziek doet. Wees dus bewust van wat je overdraagt en wordt pas lid als je verwacht dat je inkomsten hoger zijn dan de contributie en administratiekosten.

 

Tot  slot een tip van Iason: “Vergeet ook niet al die muziek in álle versies en remixen te uploaden naar de Buma/Stemra portal, en zo volledig mogelijk van informatie te voorzien, dan wordt er automatisch uitgekeerd!  Je kan Buma/Stemra ook een handje helpen jou uit te keren, door speellijsten te sturen van bijvoorbeeld jouw dj sets waar je je eigen materiaal speelt of aan te geven als er muziek van jou is gedraaid op Radio of TV.”

 

Wil je meer weten over je overeenkomst met Buma/Stemra en Sena of over je overeenkomst met een label waar een bepaling in staat over deze organisaties, neem dan gerust contact met mij op!

 

Deze column verscheen eerder in aangepaste vorm bij DJ Mag NL.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS