Sander Petit

Alles wat je moet weten over de muziekindustrie (5/6)

Het vijfde hoofdstuk uit All You Need to Know About the Music Business van Donald Passman gaat over advocaten. Ik ben het met Passman eens dat het lastig is om dit onderwerp objectief te bespreken en het voelt een beetje als preken voor eigen parochie (ik kom uit Brabant, daar gebruiken ze dit spreekwoord nog zonder schaamte), maar we doen ons best.

Passman legt in dit hoofdstuk uit hoe entertainment advocaten in Amerika te werk gaan en geeft wat algemene tips voor het kiezen van een advocaat. De belangrijkste tip? Zoek een advocaat die bij je past. Lekker algemeen, maar daarom niet minder waar.

Money, money, money, always funny…

De regels waar advocaten zich aan moeten houden, zijn in de VS wat anders dan hier in Nederland. Advocaten zijn daar (soms) meer dealmakers dan pure juristen. Dealmakers die een aardig percentage van een deal kunnen verdienen. Uit gesprekken met Amerikaanse advocaten tijdens ADE, leidde ik al af dat zij vermoeden dat wij – net als zij – schathemeltjerijk zijn geworden door dit soort vergoedingsconstructies. Helaas (voor ons). Hier werkt het anders, omdat die percentagedeals enigszins aan banden zijn gelegd door onze “beroepsvereniging”, de Nederlandse Orde van Advocaten.

Tegenstrijdig belang

Advocaten mogen ook geen tegenstrijdig belang hebben hij het behandelen van een zaak. Dat wil zeggen dat ik niet zomaar op mag treden tegen een voormalig of bestaande klant van kantoor. Logisch, want ik heb op die manier toegang tot wellicht vertrouwelijke informatie over die klant en die mag ik uiteraard niet tegen hem of haar gebruiken. Vertrouwelijkheid is een van de kernpunten in de advocaat-klant relatie. Op grond van de wet zijn wij verplicht tot geheimhouding. Dat je het weet.

Dit gebeurde mij laatst: iemand vroeg mij via De Dance-advocaat of ik voor hem kon optreden tegen een label. Ik heb nagekeken of dat kon, maar in het verleden heeft mijn kantoor het label bijgestaan. Mijn eerste “klant” via De Dance-advocaat moest ik dus afwijzen. Het label heb ik echter niet op de hoogte gebracht van de aanvraag. Vertrouwelijk is vertrouwelijk.

Kort ritje

Het objectief bespreken door Passman vertaalt zich eigenlijk in een kort ritje door advocatenland en valt me eigenlijk een beetje tegen. Er valt zoveel meer te vertellen over wat wij nou precies doen. Ik acht mij daarom maar zo vrij om zijn hoofdstuk wat aan te vullen vanuit mijn eigen perspectief.

Concreet betekent dit dat ik op nationaal en internationaal de juridische belangen van de muziekindustrie – binnen en buiten de rechtszaal – behartig bij:

  • (Ghost) producing;
  • 360-graden overeenkomsten;
  • Agentuurovereenkomsten;
  • Bedrijfsstructuren;
  • Collectief rechtenbeheer bij onder andere Buma, Stemra en Sena;
  • Het organiseren van festivals en evenementen;
  • Managementovereenkomsten;
  • Media- en PR-zaken;
  • Merchandising;
  • Muziekwebsites, daarmee samenhangende overeenkomsten en algemene voorwaarden;
  • Optreedcontracten en overeenkomsten met promotors;
  • Overeenkomsten met boekingskantoren;
  • Privacy;
  • Publishing- en platendeals;
  • Residency’s;
  • Samenwerkingsverbanden, en
  • Sponsorovereenkomsten.

Over deze onderwerpen adviseren en procederen wij ook. Daarnaast kan ik jou door mijn brede (internationale) netwerk verder helpen met het oprichten van vennootschappen, financiële planning en belastingstructuren.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: