fbpx
Search
Close this search box.

Alternatieve geschiloplossing (ADR)

Maandag 3 oktober 2016, 01:29 uur: “Je hebt me genaaid, ik stuur mijn advocaat op je af!

Maandag 3 oktober 2016, 01:46 uur: “Prima, see you in court. Je hebt geen poot om op te staan, man.

 

Maandelijks, zo niet wekelijks, krijg ik wel een dossier binnen waarin zulke e-mails zitten. Dance is emotie en die emoties kunnen hoog oplopen. Als je er met elkaar niet meer uitkomt, bijvoorbeeld omdat je ruzie hebt over een contract, dan zien partijen een gang naar de rechter soms als laatste en enige redmiddel.

 

Geschillen: lange adem, diepe zakken

Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt en je vanwege je inkomen geen recht hebt op door de overheid gefinancieerde rechtsbijstand, dan is een gerechtelijke procedure vaak erg kostbaar. Zo ben je onder andere kosten kwijt voor het uitbrengen van een dagvaarding door een deurwaarder en voor het zogenaamde griffiegeld. Dit zijn een soort administratiekosten bij de rechter. Daarnaast zit altijd met een bepaald procesrisico. Als je de zaak verliest, dan kan je worden veroordeeld tot het betalen van een deel van de kosten die je tegenpartij heeft gemaakt. Daar vallen ook de kosten voor juridische bijstand onder. Omgekeerd krijg je zelf bij winst van de zaak maar een deel van de door jou gemaakte kosten terug. Procederen is dus een kostbare en tijdrovende zaak en daardoor alleen geschikt als het risico klein is en de kosten de baten overstijgen. Of, als je principes voor jou heel belangrijk zijn. Maar, principes kosten geld.

 

ADR – alternatieve geschiloplossing

Soms biedt “ADR” een oplossing. ADR staat voor “alternative dispute resolution”. Die alternatieve geschiloplossing kan bijvoorbeeld bestaan uit mediation of een vorm van arbitrage. Bij mediation treedt een neutraal en onafhankelijk persoon op als bemiddelaar. Deze persoon gaat op zoek naar een voor beide partijen werkbare oplossing en velt verder geen oordeel. Bij arbitrage wordt er door partijen een zogenaamd “scheidsgerecht” gekozen. De gespecialiseerde arbiters gaan wel inhoudelijk oordelen over de zaak, maar met vaak soepelere regels dan bij de rechter en het is vaak sneller en minder kostbaar.

 

Commissies

Er zijn ook een aantal commissies die zich bezighouden met de oplossing van conflicten. Zo is er bijvoorbeeld de VCP ofwel de Vaste Commissie Plagiaat van Buma/Stemra. Aangeslotenen kunnen hier terecht voor plagiaatgeschillen. De VCP bestaat uit muziekdeskundigen en juristen. Of het advies van de VCP bindend is, kun je met elkaar afspreken. Kenny B werd bijvoorbeeld in 2015 door Quincy Cardinal bij de VCP beschuldigd van plagiaat. Zijn hit “Parijs” zou teveel lijken op “Parler Français” van Cardinal, maar de VCP oordeelde “non”.

 

Verder is er sinds 1 oktober 2016 de Geschillencommissie Auteurscontractenrecht. Deze commissie behandelt geschillen tussen auteurs of uitvoerend kunstenaars en uitgevers of producenten en met betrekking tot de exploitatieovereenkomsten die zij met elkaar gesloten hebben. De geschillen moeten betrekking hebben op overeenkomsten die zijn aangegaan op of na 1 juli 2015 en gaan over het ontbreken van een billijke vergoeding voor de artiest. De exploitant moet wel zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. Omdat de Geschillencommissie pas sinds 1 oktober 2016 in werking is getreden, zijn er nog niet zoveel exploitanten bij aangesloten, maar hopelijk verandert dat snel.

 

Duurzame oplossing

Soms is de gang naar de rechter de enige mogelijkheid en dan moet je daarvoor gaan. Soms ben je beter af door samen een oplossing te vinden, al dan niet met behulp van een derde zoals bij mediation of door een alternatieve en voor beide partijen minder kostbare procedure, zoals bij een arbitragecommissie. Denk goed na en kies de juiste arena. De dancewereld is een kleine wereld en een juridische potje knokken kan je dubbel zo duur komen te staan.

 

Woensdag 26 oktober 2016, 23:07 uur: “Hey, wilde je even laten weten dat we er samen uit zijn gekomen met behulp van die mediator. Het is juridisch gezien geen veldslag geworden en het maakt me ook niet zoveel uit wie er nou precies gelijk heeft. Wij kunnen weer met elkaar door één deur en dat vind ik eigenlijk veel belangrijker. Thanks.

 

Meer weten? Neem contact op!

 

[contact-form][contact-field label=”Naam” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”E-mailadres” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”Website” type=”url” /][contact-field label=”Bericht” type=”textarea” /][/contact-form]

 

Deze column schreef ik voor DJ Mag NL.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS