fbpx
Search
Close this search box.

Wanneer heb je een advocaat nodig?

Wanneer je je als #MIP (Music Industry Professional) in de muziekindustrie begeeft, dan heb je vaak maar één ding voor ogen: je creativiteit uiten. En, als het even kan; daarvan kunnen leven.

Toch / hopelijk zul je snel een punt bereiken waar je merkt dat bepaalde zaken niet jouw strongside zijn. Schoenmaker, blijf bij je leest! Toen ik voor mezelf begon, als advocaat, maar ook als dj, wilde ik alles zelf doen. Later kwam ik erachter dat het héél chill is om bepaalde dingen te kunnen uitbesteden, te delegeren en mensen die ergens heel erg goed in zijn opdracht te kunnen geven om datgene te doen.

Waar managers en boekers vaak je drukke schema voor je gaan beheren, is het belang om juridisch sterk te blijven, groter dan ooit. Dat sterk blijven doe je door goed advies in te winnen en zelf ook meer te leren over rechten, overeenkomst en wat daar verder allemaal bij komt kijken.

Dus, hierna volgt zo een prachtige preek voor eigen parochie. Maar, eerst: een stukje zelfspot:

https://www.youtube.com/watch?v=YsvHeLUOoxs

Zo, hebben we dat ook gehad.

Hoe kies ik een advocaat?

Muziekrecht is een unieke discipline op zich en de muziekadvocaten zijn daar uitsluitend op gericht. De meeste andere advocaten, hoewel technisch vaak bekwaam, kunnen niet in alles helpen.  Ze kennen de papieren regels en de wet, maar niet de nuances en normen van de muziekindustrie. Zo geeft specialisatie in het media- en entertainmentrecht en het contractenrecht een stuk meer voorsprong om je te adviseren over deze zaken. Dat kan bijvoorbeeld gaan over intellectueel eigendom of mediarecht, maar ook over web- en privacyvraagstukken.

Het is daarom in mijn ogen ook erg belangrijk om altijd actief te blijven in de industrie zelf. Zo draai ik zelf nog regelmatig op evenementen, feesten en festivals en ga vaak mee naar optredens met klanten. Alleen maar achter het bureau zitten, zou het beeld verstoren van de werkelijkheid. Plus; dan kom ik ook nog eens van mijn stoel af, want zitten schijnt het nieuwe roken te zijn. Ojee.

Wat doet een muziekadvocaat?

Een muziekadvocaat is eigenlijk een soort poortwachter, waarbij de deur van cliënten wordt beschermd met de wet en elke toegang gecheckt kan worden.

Ik probeer dat zelf te doen door een brug te bouwen tussen de juridische wereld en de wereld van een creatieveling. Daar zit vaak een groot gat tussen, omdat de meeste advocaten praten in advocatentaal en creatievelingen ook weer op hun eigen manier, afhankelijk van genre, leeftijd, afkomst, etc. Dat schiet dus normaliter niet heel erg op, met als gevolg dat partijen langs elkaar heen praten en de investering in rechtszekerheid niet oplevert wat je ervan had verwacht. Zonde en niet nodig, maar vaak wel realiteit.

Zoek daarom een advocaat die bij je past, die jou begrijpt en die voor jouw belangen opkomt. Met andere woorden, als een in een deal de artiest is ondergewaardeerd, dan zal zo’n advocaat meer geld eisen of de voorwaarden proberen te veranderen.

Denk verder aan de talloze voorbeelden waarin een advocaat voor je kan optreden, zoals bij beschuldiging van plagiaat, het gebruiken van je muziek zonder toestemming, samenwerkingen met platenlabels, muziekuitgevers, boekingskantoren, managers, etc.

Een muziekadvocaat regelt op de achtergrond al het juridisch geneuzel, zodat jij niet hoeft na te denken over al die papieren en gewoon je passie kunt blijven uitvoeren.

Wanneer heb je (echt) een advocaat nodig?

Niet. Nee, grapje. Het is in veel gevallen verstandig om een advocaat in de arm te nemen, maar het is echt verplicht als het om bepaalde procedures bij de rechter gaat. Die procedures kun je dan wel weer vaak voorkomen door je op tijd goed te laten adviseren en bijvoorbeeld door met contracten te werken die met zorg zijn opgesteld en die je zelf ook goed begrijpt.

De advocaat van Richie Hawtin zei ooit: “als je echt carrière wil maken in de muziekindustrie, dan moet je begrijpen wat je rechten zijn en hoe contracten werken. En je hebt een advocaat nodig.”

Less worries, more music: een muziekadvocaat is part of the team.

Blogs

Ik schreef eerder 3 blogs over het kiezen van een advocaat:

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS