fbpx
Search
Close this search box.

Interview met Pieter Wolter van The Music Recruiters

Vanuit Petit Legal en De Dance-advocaat werk ik samen met een aantal strategische partners, zodat ik mijn cliënten meer kan bieden dan alleen juridisch advies. Juist nu samenwerken op een andere manier wordt ingevuld, wil ik daar aandacht aan besteden. En over werk gesproken… Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Pieter Wolter van The Music Recruiters dan in beeld komt.

Wie is Pieter Wolter?

Even voorstellen: ik ben Pieter, 30 jaar oud en woonachtig en werkzaam in Amsterdam. Net als Sander heb ik rechten gestudeerd. Al tijdens mijn studie werd het me duidelijk dat ik wilde gaan ondernemen, bij voorkeur in de muziekindustrie. Uiteindelijk is dat music recruitment en consultancy geworden.

Wat is jouw link met Sander Petit van Petit Legal?

Sander en ik kennen elkaar via Instagram. Ik volgde zijn account al een tijdje en we zijn rondom Amsterdam Dance Event 2019 met elkaar in contact gekomen. We hebben toen een kop koffie gedronken en ervaringen over de muziekindustrie uitgewisseld.

Sander was toen net bezig met het uitbreiden van zijn kantoor en zocht naar nieuwe juristen en advocaten die zich specifiek op de creatieve industrie richten. Ik heb daarvoor toen een vacature van Sander vanuit Petit Legal op mijn website gedeeld en daarmee zijn we een soort samenwerking aangegaan. Als gevolg daarvan sta ik weer op zijn website.

Voordat we de lockdown in gingen kwamen we elkaar ook regelmatig tegen op events in de sector. Als de lockdown straks weer verleden tijd is gaat dat vast weer gebeuren!

Waarom ben je The Music Recruiters begonnen?

Muziek loopt als sinds mijn 11e als een rode draad door mijn leven en heeft veel invloed gehad op de keuzes die ik heb gemaakt. Aan het eind van mijn studie ben ik als bassist in Zitakula gaan spelen, een Amsterdamse Afro en Funk band. Met onze high-energy live shows en dansbare muziek werden we behoorlijk snel opgepikt en hebben we een aantal goede jaren gehad (met o.a. optredens op Oerol, Zwarte Cross, Melkweg en Paradiso en DWDD).

https://www.youtube.com/watch?v=F7JzrVn2JCo&t=1s

Waar komt jouw passie voor muziek vandaan?

Mijn passie voor muziek is rond mijn 11e ontstaan. Dit was rond het jaar 2000, denk… Eminem, OutKast, The Black Eyed Peas, maar ook Limp Bizkit, Papa Roach, Linkin’ Park en andere Nu-metal bands. Ik kreeg voor mijn 11e verjaardag een singletje van Limp Bizkit cadeau van een vriendje uit de buurt en ik was meteen hooked. Die herrie, heerlijk!

Mijn neef bleek een kast vol CD’s te hebben staan met werk van bands als Rage Against The Machine, Machinehead, Mudvayne, Metallica en natuurlijk ook Nirvana, The Smashing Pumpkins en alle andere bekende grunge-helden uit de jaren ’90 en ik kon niet stoppen met luisteren. Inmiddels is mijn muzieksmaak een heel stuk breder geworden, maar nog altijd is er weinig dat me zo blij maakt als een track vol met laag gestemde gitaren, harde riffs en vooral heel veel energie in een track. Mijn eerste gitaar kreeg ik rond mijn 13e en ik ben nooit gestopt met spelen.

Carrière in de muziekindustrie

Toen ik aan het eind van mijn studie voor de keuze stond om aan een carrière te gaan bouwen, was de keuze snel gemaakt: dat moest dus in de muziek worden!

De stap naar recruitment

Na een aantal jaren bij muziek-gerelateerde bedrijven gewerkt te hebben (Sena en Postoffice/Good Sounds) was het eind 2018 tijd voor iets nieuws. Ik ging uitgebreid op zoek en kwam erachter dat je op LinkedIn een optie hebt om aan te geven dat je beschikbaar bent voor een nieuwe rol zodat recruiters je kunnen benaderen.

Binnen een paar dagen kreeg ik de eerste reactie: of ik recruiter wilde worden bij een grote internationale organisatie binnen IT & Finance recruitment. Ik wilde door in de creatieve sector, dus deze optie wees ik af. De aanbiedingen bleven zich echter opstapelen. Omdat er in Nederland maar weinig recruitment partijen in de muziek- en creatieve sector actief zijn, begon bij mij een lampje te branden en kwam de vraag: waarom ga ik dit werk niet gewoon zelf doen in de muzieksector?

The Music Recruiters: het begin

Na eerst marktonderzoek gedaan te hebben en met potentiële accounts gesproken te hebben heb ik de knoop doorgehakt, een website laten bouwen en ben ik gewoon begonnen. Zo is The Music Recruiters uiteindelijk geboren. Een paar maanden later heb ik mijn baan opgezegd en ben ik me fulltime op recruitment en The Music Recruiters gaan richten. Sinds halverwege 2019 ben ik ook met AMACOM gaan samenwerken, een recruitmentpartij die actief is voor de agency-sector (reclamebureaus, PR-bureaus, social bureaus etc.). Ik ben tegenwoordig actief voor zowel The Music Recruiters als AMACOM.

Waar zit jouw meerwaarde?

Mijn meerwaarde als recruiter – met een specialisme in muziek, media en entertainment – zit in een aantal dingen. Om te beginnen bespaar ik bedrijven veel tijd door het – vaak tijdrovende – recruitmentproces uit handen te nemen. Recruitment is vaak een taak die bij operations, HR of het officemanagement ligt.

Het aantal uren in een dag is beperkt en voor populaire functies bij bekende bedrijven komen vaak tientallen reacties binnen. Dat wil echter niet zeggen dat hier ook de juiste kandidaat tussen zit. Een keuze voor iemand die ‘goed genoeg’ is, of waarvan de ambities eigenlijk toch niet bij de functie in kwestie liggen, kan op de langere termijn vaak toch voor teleurstellingen zorgen.

Voorselectie van kandidaten

Ik pas een zorgvuldige voorselectie toe en omdat ik me in een niche specialiseer heb ik een uitgebreid (digitaal) netwerk dat ik kan inschakelen om zo snel mogelijk in contact te komen met goede mensen. Als recruiter ben ik natuurlijk de hele dag in contact met mensen die op zoek zijn naar iets nieuws en ik kan inmiddels goed inschatten of de ambities van de sollicitant en de organisatie overeenstemmen en of er een culturele match is met een organisatie, of niet.

Headhunting

Voor minder populaire of specialistische functies geldt het tegenovergestelde: daar komen vaak te weinig (goede) reacties op binnen. Dat zijn bij uitstek de functies waar actief voor gezocht dient te worden; headhunting dus.

Ik geloof sterk in een mix van werven via (digitale) media en actief headhunten, daarmee bereik je zowel de actief als passief werkzoekenden zodat je in ieder geval zeker weet dat de meeste goede kandidaten op de hoogte zijn van de vacature en erover na hebben gedacht. Vooral het actief benaderen van kandidaten is iets waar bedrijven zelf vaak geen tijd voor hebben, of niet goed weten waar ze moeten beginnen. Dan is het fijn om een specialist in te huren die het werk voor je uit handen neemt.

Consultancy

Een andere toegevoegde waarde kan zijn op consultancy-vlak. Als recruiter denk ik mee en kan ik ervoor zorgen dat bepaalde doelstellingen, zoals het verhogen van het niveau waarop de functie uitgevoerd wordt, bereikt worden. Kortom: ik bespaar organisaties tijd door mijn specialistische kennis toe te passen en breng ze in contact met mensen waar ze anders misschien niet in contact mee waren gekomen. Dat is ook de feedback die ik vaak krijg van organisaties, zeker als ze voor het eerst met een recruiter werken.

Kun je een voorbeeld noemen uit jouw werk waarop je trots bent?

Het leuke van mijn werk is dat er drie partijen blij worden van een succesvolle samenwerking: de werkgever, de bemiddelde kandidaat en ikzelf natuurlijk ook. Je kunt iemand écht blij maken bij het vinden van een nieuwe baan. Als een kandidaat vervolgens zijn draai vindt bij een bedrijf en mooie dingen gaat maken/produceren, of in andere zin goed functioneert dan ben ik daar zeker trots op.

Een voorbeeld hiervan is als ik nu beeldmateriaal van Qmusic voorbij zie komen. Bij Qmusic heb ik de nieuwe in-house designer, Ben Verveld, bemiddeld. Een super getalenteerde gast die echt prachtige dingen maakt. Als ik nu beeldmateriaal van Qmusic voorbij zie komen dan maakt me dat best een beetje trots.

Wat is een belangrijke les die je wil meegeven aan de lezers van dit interview?

Om bij recruitment te blijven: de tip die ik wil meegeven is om te investeren in het opbouwen van een netwerk en deze zorgvuldig te onderhouden. Dat geldt niet alleen als je ambities hebt om te werken in de muziek, maar eigenlijk voor alle business waar mensen bij betrokken zijn. De muziekindustrie is bij uitstek een people-business en als je iets voor elkaar wilt krijgen dan ben je vaak overgeleverd aan de beslissingen van andere mensen. Als je de juiste mensen kent, of mensen kent die de juiste mensen kennen, dan is de kans dat je bepaalde doelen bereikt veel groter.

Zorg dus dat je zichtbaar bent, op mensen af stapt en goed je mails en telefoontjes opvolgt. Als iemand niet reageert, bel dan op of ga langs! Pushy? Ja, misschien wel. Maar so what? Als je je boodschap met respect en een glimlach brengt en oprecht iets voor elkaar wilt krijgen dan nemen mensen echt wel de tijd om naar je verhaal te luisteren. Zorg dus ook dat je altijd je elevator-pitch op orde hebt en laat je niet uit het veld slaan als je ‘nee’ te horen krijgt: frappez toujours! (Blijf je punt maken!) 

Wat is jouw visie voor de toekomst van de muziekindustrie?

Momenteel verkeren we natuurlijk in een impasse in verband met de Covid-19 crisis. Veel muzikanten, evenementenorganisatoren en vooral partijen die betrokken zijn bij de live-sector gaan door een extreem moeilijke periode. Ik hoop echt dat we hier goed uit gaan komen en dat we zo snel mogelijk terug kunnen naar een samenleving ‘zonder afstand’. Dit zal uiteindelijk weer gaan gebeuren en het zal afhangen van de duur van de maatregelen hoeveel (blijvende) schade er toegebracht gaat worden aan de evenementensector.

Pre-corona

Als je me deze vraag vóór corona had gesteld, dan had ik geantwoord dat ik vooral positieve signalen zie op de lange termijn. De vraag is natuurlijk te breed om een eenduidig goed antwoord op te geven, maar ik zie aan de zakelijke kant veel mooie dingen gebeuren op technologisch vlak (m.b.t. royalty-verwerking), en een steeds sterker wordende rol voor publishers en contentmakers i.v.m. de onophoudelijke stroom van beeldcontent die voorzien is van muziek.

Artiest als “brand”

De muziekindustrie – en dan vooral de major platenlabels – houden zich steeds meer bezig met het bouwen van artist-brands, in plaats van het marketen van producten, en ik zie dat alleen maar verder intensiveren. Daarbij verwacht ik ook een grotere rol voor aggregators en voor marketing agencies die op uurbasis releases, tours en merch kunnen promoten zonder dat er rechten afgestaan worden, of royalties uitgekeerd hoeven te worden.

VR en streaming

Ook denk ik dat VR-experiences en livestreams echt de toekomst hebben. Artiesten zullen meer dan ooit een band moeten opbouwen met hun fans om relevant te blijven in een oceaan van content en om te vechten voor de aandacht van hun fans. Livestreams, eventueel ondersteund door VR (al denk ik dat daar een beter alternatief voor gaat komen in de komende jaren), en exclusieve content voor de meest trouwe fans zullen de toekomst hebben.

Dat de rol van streaming via platforms als Spotify en Apple Music nog dominanter zal worden hoeft niet eens meer benoemd te worden. Echter ben ik heel benieuwd hoe het streaminglandschap er in 2025 uit zal zien en ik hoop dat de concurrentiestrijd niet ten koste zal gaan van de inkomsten van kleinere artiesten die niet getekend zijn bij grote labels.

The Music Recruiters: een positieve blik op de toekomst

Overall zie ik het positief in en hoop ik vooral ook dat alle technologische ontwikkelingen niet alleen commerciële belangen in de hand spelen, maar ook makers stimuleren om zichzelf constant opnieuw uit te vinden en het beste uit zichzelf te halen.  

Meer informatie over Pieter Wolter en The Music Recruiters?

Wil je meer weten over Pieter Wolter? Check zijn LinkedIn-profiel en natuurlijk de website, Facebook, LinkedIn en Instagram van The Music Recruiters voor de mooiste vacatures en updates.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS