fbpx
Search
Close this search box.

De juridische aspecten van jouw website

Een flashy intro, een press kit, je gigs, bio- en discografie, merchandise, sponsoren… Een website is een haast onmisbaar digitaal verzamelpunt voor alle content die met jou te maken heeft. Het is een waardevolle bron van informatie die hopelijk deel uitmaakt van je digitale strategie. Om die digitale strategie een goede fundering te geven en problemen te voorkomen, zal je ook het juridische deel goed moeten regelen.

 

Zoveel wensen, zoveel regels

Dat juridische deel is wellicht groter dan je denkt. Zo heb je misschien te maken met het intellectuele eigendom op de muziek, afbeeldingen en wellicht de tekst en het logo, als dit door een ander is gemaakt. Mag je die dingen zomaar uploaden en gebruiken of heb je daarvoor nog toestemming nodig?

 

Daarnaast zien steeds meer dj’s het belang in van het analyseren van de bezoekers van de website, om zo tot gerichtere promotie en sponsoring te komen. Je kunt in kaart brengen wie je fans zijn en welke voorkeuren ze hebben door bepaalde cookies te installeren. Je hebt dan op grond van de wet wel een privacyverklaring en een cookiemelding nodig en als je de data door iemand anders laat verzamelen en verwerken, een zogenaamde bewerkersovereenkomst. Meten is weten, maar als je je niet aan de regels houdt, kan dit je op een fikse boete van de Autoreit Persoonsgegevens of de Autoriteit Consument & Markt komen te staan.

 

Let op: Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De AVG is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR). Meer informatie staat hier en in deze column.

 

Als je via je website merchandise verkoopt, dan zijn de juridische regels voor webshops van toepassing. Zo heb je op straf van een boete een informatieplicht over je bedrijf en moet je de koper informeren over het aanbod. Jezelf juridisch beschermen kun je verder doen door het laten opstellen en vervolgens voor het sluiten van een overeenkomst, correct van toepassing verklaren van algemene verkoopvoorwaarden.

 

Website bouwen of laten bouwen?

Je kunt natuurlijk zelf een website in elkaar zetten. Dat is als je naast auditief, ook visueel creatief bent, een ideale keuze. Maar ik zie ook dat veel dj’s zich door een professioneel ontwerpbureau een unieke huisstijl laten aanmeten. Als je dat doet, maak dan duidelijke afspraken over wie, wanneer, wat moet opleveren en wat en wanneer betaald moet worden. Let er verder op dat het auteursrecht op aan jou wordt overgedragen, anders kun je de website niet zonder toestemming van de maker aanpassen. Dit geldt ook voor het voor jou ontworpen logo. Zorg er verder voor dat de domeinnaam op jouw naam geregistreerd wordt.

 

Stof tot nadenken, handvaten tot doen

Het gaat de reikwijdte van mijn column te buiten om alle juridische aspecten van websites uitgebreid te behandelen, maar als je het bovenstaande helder hebt, dan ben je aardig op weg.

 

Soms krijg ik de vraag: moet ik dit echt regelen? Mijn antwoord is dan over het algemeen “ja”. Een website past in je mediastrategie en zorgt onder andere voor een sterke en gerichte profilering van jou als artiest en hopelijk voor inkomsten. De data die je verzamelt, zorgt voor “clout”, voor onderhandelingskracht bij deals en voor kennis over je fans. Als je de voordelen en mogelijkheden van jouw website volledig benut, dan is dat gebruik vaak wel aan regels gebonden. Het naleven van die regels en voorkomt boetes, schade en hopelijk rechtszaken.

 

Naast je muziek en je strategie, zijn de overeenkomsten die je sluit met bijvoorbeeld je webbouwer of ontwerper van groot belang. Dit is het cement tussen de bouwstenen van je muzikale bastion, van jouw mainstage. Als dat cement en de bouwstenen goed zijn, dan kun jij je focussen op waar jij het beste in bent: het veranderen van die festivalweide in een kolkende massa dansende mensen. Laat daar geen onduidelijkheid over bestaan!

 

Deze column verscheen eerder in aangepaste vorm bij DJ Mag NL.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

2 reacties

  1. Bedankt voor het delen van deze juridische aspecten van een website. Het is inderdaad goed om na te kijken welke rechten er worden overgedragen. Ook het opslaan van gegevens en persoonlijke informatie moet natuurlijk volgens de regels gebeuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS