voorschot

Geld verdienen met je muziek op YouTube

Geld verdienen met je muziek, leuker kun je het niet maken, wel makkelijker. Toen ik voor het eerst een nieuwe headphone kon kopen van het door mij bij elkaar gedraaide geld, was ik blij en trots. In die tijd stond YouTube nog in de kinderschoenen en was het verdienen van inkomsten via dat platform maar voor een enkeling weggelegd. Dat is nu anders, dus waarom zou je daar niet voor gaan?

 

Je hebt het meeste werk toch al gedaan, al die uren van noeste arbeid in een studio: multiband compressor hier, reverb daar, EQ met low pass om te track wat warmer te laten klinken, weer luisteren, weer aanpassen en ga zo maar door. Als je kindje dan klaar is, dan is het tijd om je investering terug te verdienen, op alle mogelijke manieren. Waarom doe je dat alleen met optredens en de verkoop van je platen? Kijk eens verder dan je track lang is! Welkom in de wereld van monetization op YouTube.

 

Advertenties en Adsense

Een goede manier om een extra zakcentje te verdienen, is door het inschakelen van advertenties bij jouw YouTube video’s. Ga hiervoor naar je accountinstellingen en activeer de mogelijkheid om advertenties weer te geven, door ‘monetization‘ op ‘enable’ te zetten. Nu de optie om geld te verdienen is aangezet, kun je advertenties toevoegen aan je video’s. Ga daarvoor naar videobeheer, kies de video’s, klik op ‘acties’ en selecteer de optie ‘inkomsten genereren met video’s’. Maak vervolgens een Google Adsense account aan en koppel deze aan je YouTube account. Tot zover in het kort de praktische kant.

 

Rechten

Juridisch gezien geldt de voorwaarde dat je voor monetization over alle benodigde rechten moet beschikken om de beelden en audio commercieel te gebruiken. Ik zie op YouTube vaak dat de “video’s” niet meer zijn dan foto’s van mooie vrouwen met zwoele blikken of marketingtechnisch gezien interessante lichaamsdelen, logo’s van bekende merken of gewoon een random foto van een idyllisch meer.

 

Als je zoiets wil gebruiken in jouw video, dan heb je toestemming nodig van bijvoorbeeld de fotograaf, het model of bij een merklogo degene die het merkrecht daarop heeft. Toestemming voor dit laatste krijg je bijna nooit, hoe zeer je nummer ook aansluit bij die fantastische vibe van de leverancier van de rum in je Mojito. Maar goed, je kunt het altijd proberen. De tactiek “ik zie wel of ze erachter komen” raad ik af. Zeker bij YouTube, omdat zij jouw reputatie monitoren en dit consequenties kan hebben voor de mogelijkheid om geld te verdienen via het platform. Met inbreukmakers gaan ze niet in zee.

 

Mijn terugkerende mantra: als je een remix maakt van een ander nummer of je gebruikt samples uit een bepaalde track, dan heb je toestemming nodig van alle rechthebbenden, waaronder de producer, de publisher of de vocalist.

 

Omgekeerd geldt dus ook: als een videomaker jouw track onder zijn video wil gebruiken, dan heeft hij jouw toestemming nodig en daar kun je een vergoeding voor vragen.

 

Tip

In sommige contracten is opgenomen dat je zelf geen inkomsten mag genereren met je video, maar dat dit recht is voorbehouden aan de publisher of platenmaatschappij. Let dan goed op dat je deelt in de inkomsten die met jouw video’s worden verdiend en onder welke noemer die inkomsten vallen.

 

In Amerika speelde onlangs een zaak waarbij Universal de inkomsten uit downloads van artiesten onder ‘verkopen’ in plaats van onder ‘licenties’ schaarde. Over die categorie hoefde de platenmaatschappij een kleiner percentage af te dragen en dus liepen de artiesten veel geld mis.

Check? Cheque!

Heb je een originele track gemaakt? Is je video geschikt bevonden door YouTube en door adverteerders? Beschik je over alle benodigde rechten beschikt om je muziekvideo commercieel te gaan exploiteren? En voldoe je verder aan de algemene voorwaarden en community richtlijnen van YouTube? Check? Dan is het tijd om de wereld via dit platform kennis te laten maken met jouw muziek en daar de financiële vruchten van te plukken. Cheque!

 

Deze column verscheen eerder in aangepaste vorm bij DJ Mag NL.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: