fbpx
music pitch publishing

Verslag van Music Pitch: Publishing

Ik was eergisteren (2 december 2019) aanwezig bij de Music Pitch van Music Motion over het onderwerp publishing. Een hot topic voor mij, aangezien ik laatst tijdens Most Wanted: Music in Berlijn in een publishing panel zat, daar net een stuk over heb geschreven en als advocaat veel onderhandelingen over publishing heb lopen op dit moment.

Music Pitch: Publishing was dus een mooie gelegenheid om naar de Tolhuistuin in Amsterdam-Noord af te reizen (he-le-maal met de fiets en dan met de pont en dan nog een stukje lopen) en dit evenement aan mijn publishinglijst toe te voegen. Daar was alle reden toe, want de avond was gevuld met interessante sprekers en de kwaliteit van de Music Pitches is altijd superhoog.

Sprekers tijdens Music Pitch: Publishing

De opzet van de avond was dat er 4 muziekuitgevers aan het woord kwamen en dat zou in debat gingen over een aantal stellingen. Ewout van der Linden, de organisator van Music Pitch, had hiervoor Justin Hendrik (Maktub Media), Tim Tóth (CTM Publishing), Kimberly Tanikromo (Next Era Publishing) en Cora Romein (Nanada Music) uitgenodigd.

Onderwerpen

Verschillende onderwerpen kwam aan bod:

  • Verdeling van publishing-inkomsten (1/3 in NL, 1/2 bij buitenlandse exploitatie), maar ook de invloed van het voorschot op die verdeling;
  • De taken van een publisher nowadays en wat voor eisen dat dat meebrengt;
  • Recente ontwikkelingen op het gebied van songwriting, 3D en VR;
  • De rechtsvorm van een muziekuitgavefonds;
  • Opt-out mogelijkheden bij Buma/Stemra en de gevolgen daarvan;
  • Verschillen tussen het heden en het verleden;
  • De verschillende onderwerpen die moeten terugkomen in een muziekuitgaveovereenkomst (Scrabble!).

Bij dit laatste onderwerp ging mijn advocatenhartje natuurlijk sneller kloppen. Althans, ik zat op dat moment net een aantekening te maken op mijn telefoon (en dus half te luisteren), toen ik naar voren werd geroepen om wat input te leveren op dat laatste punt. Zit je dus lekker naar dat blauwe scherm te kijken, zul je net zien. Betrapt!

Een beetje off guard en helemaal vergeten mezelf voor te stellen, maar toch nog wat nuttigs kunnen roepen over het opnemen van de verplichtingen van de uitgever, omdat die vaak ontbreken in een contract. Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat zaken duidelijk en soms uitgebreider worden omschreven. Anyway, tof dat er aan mij wordt gedacht bij de vraag of er nog nuttige input vanuit de zaal kan komen, :-).

Heilige drie-eenheid

Kijk, het samenstellen van zo’n deal begint met te onderzoeken wat jij als auteur nodig hebt, daar ga je dan in de kern afspraken over maken en die afspraken moeten vervolgens helder op papier komen. Dat is een soort heilige drie-eenheid die met elkaar moet corresponderen.

Tips over publishing

Voordat ik aan mijn tips kon toevoegen dat je ook kan denken aan de terug-overdracht van rechten, een financiële controlebepaling, heldere bruto – kosten = netto-omschrijving met proefberekening, etc. werd het gesprek enigszins gekaapt doordat iemand aangaf dat er ook resultaatsverplichtingen in een contract moeten komen te staan. Op zich een valide punt, maar dat was wel de knuppel in het hi-ha-hoenderhok. Te meer omdat er nog aan toe werd gevoegd dat een licentie een uitgever in dezelfde situatie kan plaatsen als een overdracht van rechten. Daar zit een soort technisch verschil in, maar in de praktijk kan dat grote consequenties hebben.

“Contract = wantrouwen”

Vanuit een publisher werd daarop gereageerd dat zulke uitgebreide contracten een teken waren dat je elkaar niet vertrouwt. De publisher (althans, de persoon die er namens de publisher zat) vond dat geen goed begin van een samenwerking. Als je te ver over dit soort dingen zou onderhandelen, dan was dat een teken dat de samenwerking niet goed zit.

Slecht advies (vanuit juridisch oogpunt)

Tja… Dat is ook een manier ja. Vanuit juridisch perspectief en op basis van mijn ervaring van wat er mis kan gaan, absoluut niet aan te raden. Niet voor een auteur, niet voor een uitgever.

Het is juist heel erg belangrijk is om goed en duidelijk op te schrijven wat je van elkaar verwacht. Dat gebeurt in iedere zakelijke omgeving, dus waarom niet in de muziekbusiness?

Belangrijk bij publishing

Het belangrijkste is daarbij dat je samen kijkt naar wat ieder nodig heeft, wat gewenst is in de samenwerking en dat je duidelijk omschrijft wanneer daaraan is voldaan. Vervolgens kan dat contract wat mij betreft de la in en moeten jullie allebei aan de slag. Het contract kan de la weer uit op het moment dat het vertrouwen in elkaar waarmee je de samenwerking bent begonnen, even is weggezakt. Dat gebeurt nou eenmaal weleens en daar is ook niets mis mee, maar dan heb je wel de spelregels om op terug te vallen. Natuurlijk draait het om vertrouwen, maar ook om duidelijke afspraken en de invulling daarvan. Doe je dat niet, dan komen de consequenties voor je eigen rekening en risico.

Risico’s van een slecht publishingcontract

Dat risico is erg groot en daarnaast is het waarschijnlijk de uitgever en niet jij die de diepe zakken heeft. Mocht het tot een procedure komen over de uitleg, uitvoering of afhandeling van een contract, dan zul jij als auteur en als zwakkere partij eerder aan het kortste eind trekken, omdat een procedure financieel veel zwaarder weegt voor jou. Een uitgever kan je er makkelijk ‘uit procederen’ en daarnaast gebruik maken van de machtspositie die zij in de markt heeft.

0-1

Het publishingcontract is daarnaast in de meeste gevallen op de leest van de uitgever geschoeid en ook daar sta je dus eigenlijk al vanaf meet af aan met 0-1 achter. Juist weer een reden om er voor jullie samenwerking goed naar te kijken er te proberen er een betere, evenwichtige en eerlijke deal uit te slepen.

(ᵔᴥᵔ) DISCLAIMER (ᵔᴥᵔ)

NB: Ik zeg niet dat uitgevers pure evil zijn, want dat zijn ze zeker niet. Maar, een level playing field tussen beide partijen zou soms wat eerlijker zijn.

Vragen over publishing

Toen de gemoederen weer een beetje waren bedaard, kwamen er nog een paar nuttige vragen uit de zaal, zoals: kun je geld verdienen met Instagram Music? Antwoord: ja. En: mag je een cover maken? Antwoord: soms. Er is in ieder geval toestemming van de auteursrechthebbenden nodig. Deze toestemming kan door Buma/Stemra worden gegeven, als het om bij die collectieve beheersorganisaties aangemeld repertoire gaat. Let op; een cover is dus een versie die auteursrechtelijk (compositie + tekst) gelijk is aan het origineel. Als je tekst en muziek gaat bewerken, dan is het geen cover meer.

Music Pitch

Oh ja, en tussen de pauze en aan het einde waren er nog 2 hele toffe muziekpitches. De eerste van Remko Verweij van Kollektief en de tweede van Jeremy Oliver. En daarna; tijd voor de borrel!

Conclusie

Het niveau van deze Pitch was zowel qua panel als qua muziek weer dik in orde. De relaxte netwerkmogelijkheden, leuke gesprekken en fijne locatie zorgen ervoor dat dit altijd wel op mijn radar staat. Highly recommended!

Meer informatie over Music Pitch?

Kijk voor meer informatie op https://www.musicmotion.nl/music-pitch/. Wil je in een wat kleinere setting werken aan je muziekbusinessskills, dan zou ik zeker ook eens kijken naar M-Bizz: https://www.musicmotion.nl/evenement/m-bizz-online-muziekrelease-en-promotie/.

Heb je vragen over publishing? Neem contact op!

Sander Petit

  1. Music Publishers: wat doen ze nou eigenlijk?! - Music Motion left a comment on 6 december 2019 at 10:51

    […] weten over de legal kant? Check deze blog door bezoeker Sander Petit, De Dance […]

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: