De geur van vers papier kwam mij tegemoet toen ik de nieuwste editie van All You Need to Know About the Music Business opensloeg. Dit boek, wat ik een aantal jaar geleden voor het eerst las, is geschreven door Donald Passman, een bekende Amerikaanse “entertainment lawyer”. Het boek heeft een update gekregen en het lijkt mij nuttig om deze negende editie met jullie te bespreken. Zo fris ik mijn geheugen op, leer ik bij over de nieuwste ontwikkelingen vanuit Amerika en deel mijn kennis over de muziekindustrie. Ik lees het boek, jullie lezen dit, win-win.
Introductie
Passman begint met het beschrijven van een paar rake cijfers: de verkoop van cd’s beslaat nog maar 25% van de industrie, het aantal downloads is over de laatste jaren met 15% gedaald en YouTube is aanvoerder op het gebied van audio-only muziek. Sinds 2003 zou de omzet in de muziekindustrie gehalveerd zijn. Kenmerkend voor de humoristische en gevatte schrijfstijl van Passman, sluit hij deze grauwe schets af met “Otherwise, it’s a lovely afternoon.”
Daarnaast geeft Passman het belang aan van zijn boek: het is riskant om je brood te verdienen met werk in een sector die je niet volledig begrijpt. Die kennis is er wel, maar er zijn 1001-en-1 redenen om daar niets mee te doen; muziek maken is belangrijker, te moeilijk, geen zin, etc. Maar, naar mate je carrière groeit en je zakelijke leven steeds ingewikkelder wordt, kun je gemakkelijk de weg kwijt raken in een woud van regels, wetten, do’s, deals and dont’s.
Fast track of long walk?
Het boek is op meerdere manieren te lezen en per hoofdstuk staat aangegeven of het tot de “fast track” behoort of dat het meer verdiepend is. Ready, set, go!
[contact-form][contact-field label=”Naam” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”E-mailadres” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”Website” type=”url” /][contact-field label=”Bericht” type=”textarea” /][/contact-form]