Druk druk druk, ik had dit bericht wat eerder gepland, maar het is wat later geworden. Er moest een zogenaamde “conclusie van antwoord” de deur uit en daar kwam nogal wat bij kijken. Een conclusie van antwoord of “cva” is een formeel antwoord aan de rechter op een dagvaarding van een wederpartij. Ja, het ging over dance. Nee, ik ga (nog) niet vertellen waarover precies. Eerst hebben jullie de bespreking van het begrip “business manager” van mij tegoed. Deze groep managers kan jou helpen bij het omzetten van jouw creativiteit naar economische waarde.
Managers
Een business manager is de persoon uit jouw team die over de financiën gaat, de chief financial officer, de cfo, de financiële man, etc., etc. Let op; business manager is geen beschermde titel (zoals advocaat of accountant). Iedereen kan dus jouw business manager zijn.
Ook hier geldt, goedkoop is duurkoop. Op LinkedIn zie ik nog weleens de wijsheid voorbij komen: If yo you think a professional is expensive? Wait untill you hire an amateur.” à plaatje
Dat wil niet zeggen dat de duurste managers, de beste zijn. Haar tarief (want het gaat waarschijnlijk via een BV en een BV is een vrouwelijk woord) moet corresponderen met de credentials en de ervaring van het management en nog belangrijker, van jouw day-to-day manager.
Hoe kies ik een manager?
Zoek referenties, vraag rond, gebruik Google en LinkedIn. Heeft de manager meerdere artiesten in zijn stal? Vraag eens aan die artiesten wat zij van de samenwerking vinden. Spreek met artiesten die net zijn weg gegaan.
Kleine toevoeging van mijn kant: In het geval je een contract wil tekenen met een BV, let er dan op wie jouw dagelijks manager wordt. Is dat de hoofdmanager, de baas van het bedrijf, of iemand die net komt kijken? Daar zit overigens geen oordeel aan vast; misschien heeft de persoon die net komt kijken wel veel meer tijd voor je en loopt hij twee keer zo hard om zijn sporen te verdienen. Misschien heeft de grote baas maar weinig tijd voor je. Misschien ziet hij in jou juist zijn toekomst. Misschien, misschien, misschien. Kijk maar even.
Bro’s en pro’s
“Mijn oom heeft vroeger economie gestudeerd.” Familie inschakelen om jouw financiën te doen, dat vind ik een lastig punt. Ja, het gaat heel vaak goed en waarschijnlijk betaal je geen of een minimale vergoeding. In het begin van jouw carrière vaak een goede optie. Maar, er komen vaak ook persoonlijke belangen bij kijken. En emoties. En als het misgaat, ontsla jij dan je zus of neef?
Aan de andere kant, het geeft een enorm voordeel als een van je vrienden jou in jouw beginstappen kan managen. Zo’n manager moet dan wel de stap van bro naar pro kunnen maken. Maar als dat lukt, dan sta je samen sterk! Sluit bro-managers dus niet uit, maar let wel op.
Waar moet ik op letten bij het kiezen van een manager?
Passman noemt een flinke lijst van aandachtspunten (16!), de meeste punten zijn inkoppers. Een korte samenvatting: het is gewoon super belangrijk dat jij precies weet wat je wanneer van wie krijgt, wanneer aan de afspraak is voldaan en wat het kost. Denk na op lange termijn en vanuit (minstens) 2 scenario’s: die van World Star Super Fame en die van je “residency” op woensdagavond in bar/dancing De Verloren Tijd. Daarnaast is belangrijk dat je afspreekt hoe lang dat je gaat samenwerken, of en hoe je kunt opzeggen en wat er daarna geldt of nog van toepassing blijft.
Contract
Het voordeel van dit schriftelijk vastleggen, is dat je later houvast hebt als de liefde tussen jullie (een beetje) bekoeld raakt. Artiesten wisselen van manager en managers van artiesten, zo werkt het nou eenmaal.
Conclusie
Kortom: een business manager richt zich op de zakelijke kant van jouw werk. Hij is de money man. Zorg wel dat het geld in jouw zakken komt en niet (alleen) in die van hem. Passman stelt: wees met het aannemen van een business manager en het vastleggen van de afspraken het voorzichtigst van al je teamleden. Een gewaarschuwd artiest telt voor twee.
Heb je hulp nodig met een managementovereenkomst? Neem gerust contact op.