fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Wat kan je doen als iemand (bijna) hetzelfde merk gebruikt?

Het zal je maar gebeuren: je hebt jaren gewerkt om je product of dienst aan de spreekwoordelijke man te brengen. Het loopt inmiddels best aardig en je begint eindelijk je investeringen terug te verdienen. Maar dan kom je er opeens achter dat iemand anders hetzelfde merk of een merk gebruikt dat ontzettend op jouw merk lijkt. Daar wil je natuurlijk wat aan doen.

Merkinbreuk

Stel, je hebt jouw merk netjes ingeschreven bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (“BBIE” of Benelux Office for Intellectual Property / “BOIP”). Dat is namelijk de gebruikelijke gang van zaken als je jouw merk graag wilt beschermen. Anderen mogen jouw merk dan alleen gebruiken, wanneer jij daar toestemming voor geeft. Toch gaat het ook nog wel eens mis en proberen anderen met bijna precies hetzelfde teken of zelfs exact hetzelfde merk hun geld te verdienen, en dat ook nog eens in exact dezelfde branche! Je kan je natuurlijk voorstellen dat dit bij jouw relevante publiek voor verwarring kan zorgen. Zij zullen zich misschien afvragen of jullie bij elkaar horen of geen onderscheid meer kunnen maken wie nu wie is. Als deze verwarring ontstaat bij het in aanmerking komende publiek van de desbetreffende producten of diensten, dan is dit een merkinbreuk.

Verwarring door bijna hetzelfde merk?

Hoe weet je nou of die verwarring bij je publiek ontstaat? Als jouw merk en het andere teken exact op elkaar lijken, is dat natuurlijk duidelijk. Er is sprake van een inbreuk als de merkcategorieën elkaar raken.
Soms is het andere teken echter niet precies hetzelfde, maar lijkt het wel heel erg op jouw merk. Om dan te kijken of er verwarring ontstaat bij jouw doelgroep is het van belang welke indruk jouw merk en het teken bij de gemiddelde consument van de betrokken producten of diensten achterlaat. Daarbij spelen de volgende vragen een belangrijke rol:

  • Hoe onderscheidend is jouw merk?
  • Lijken de producten of diensten die onder het merk en onder het teken worden aangeboden veel op elkaar?
  • Hoe erg lijken jouw merk en het (andere) teken op elkaar?

De vragen moeten worden beantwoord door onder meer te kijken naar de totale indruk die wordt achtergelaten bij jouw doelgroep als je kijkt naar de auditieve-, begripsmatige- of visuele overeenstemming tussen jouw merk en het teken. Het publiek zal namelijk juist door overeenstemmende delen in merken conclusies trekken, dus je moet meer letten op de punten van overeenstemming dan op de verschilpunten. Je let dan met name op de onderscheidende en overheersende kenmerken van jouw merk en het teken. Hierbij moet je er wel van uitgaan dat er een min of meer vaag herinneringsbeeld bij je doelgroep blijft hangen.

Voorbeeld van bijna dezelfde merken

Een voorbeeld waarin de rechtbank oordeelde dat een merk inbreuk maakte op een ander merk, was in de zaak van Poppodium 013 tegen Podium 0113. Deze twee merken zijn niet exact hetzelfde, maar lijken wel ontzettend veel op elkaar. Er kan bij het publiek dus makkelijk verwarring ontstaan. Podium 0113 maakte daarom ook inbreuk met het teken ‘0113’ op het merkenrecht van Poppodium 013 op het woordmerk ‘013’. Een duidelijk voorbeeld van verwarringsgevaar.

Vragen over jouw merk?

Wil je meer weten over de bescherming van jouw merk? Of ben jij ook een teken tegengekomen wat ontzettend veel op die van jou lijkt (of andersom)? Neem dan contact op en dan kunnen we de mogelijkheden bespreken.

Door: Sander Petit & Manon van ’t Hof

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS