fbpx
Zoek
Sluit dit zoekvak.

DJ’s als influencer: van digitale views naar keiharde euro’s

Steeds vaker zijn dj’s ook influencers. Zodra je fanbase een serieuze omvang aanneemt, komen de influencer agency’s en multi-channel networks of MCN’s letterlijk en figuurlijk in beeld. Jouw social game is toch al on point omdat via de diverse mediakanalen muziek wordt aangeboden en fans jouw lifestyle kunnen volgen via blogs en vlogs. Als dat ecosysteem al draait, waarom zou je het dan niet uitbreiden?

 

Multi-Channel Networks

 

MCN’s zijn eigenlijk een soort managers én makelaars voor jouw bereik op social media. De MCN’s sluiten namelijk ook samenwerkingen met bedrijven die daar maar al te graag gebruik van willen maken. Een MCN is – zoals de naam al zegt – een netwerk waarin verschillende partijen samenkomen en samenwerken.

MCN’s fungeren als een soort paraplu waaronder bijvoorbeeld allerlei verschillende YouTube-kanalen worden geëxploiteerd. De MCN’s helpen je bij het verkrijgen van meer followers, contentcreatie en -programmering, samenwerking met videomakers, beheer van digitale rechten en bij het genereren van inkomsten. Dat laatste gebeurt met name door de koppeling aan adverteerders en dan worden digitale views opeens keiharde euro’s.

Stel jezelf de vraag: Heb je een MCN nodig of kan je het zelf? Ook zonder MCN kan je succesvol zijn maar soms is het een springplank, net als dat een muziekuitgever of boekingskantoor dat kan zijn. Het geeft een bereik, dat eerst niet binnen bereik lag. Een andere reden om met een MCN in zee te gaan is het eenvoudiger beschermen van je auteursrechten. MCN’s die direct met YouTube samenwerken hebben meestal toegang tot een content management systeem waarmee een content-ID kan worden toegekend aan jouw video. Met een content-ID kan je jouw content op YouTube herkennen en managen. Iedere nieuwe video die op het platform wordt gezet, wordt gecheckt aan de hand van de content database van YouTube en dat is iets wat je als onafhankelijke content creator moeilijker kan effectueren.

 

Waar moet je op letten als je een contract tekent met een MCN?

 

  1. Check met wie je van doen hebt door te zoeken naar bedrijfsinformatie in een handelsregister en kijk of de MCN YouTube-gecertificeerd is. Dat geeft wat zekerheid voor wat betreft de partij met wie je zaken doet.
  2. Check de kosten die het netwerk berekent voor de specifieke services en de mate van ondersteuning die aan je kanaal worden geboden.
  3. Let op de auteursrechten, de data en de analytics die tijdens jullie samenwerking ontstaan. Data is het nieuwe goud, zorg dus dat je het veilig stelt. Voor wat betreft het auteursrecht, daar wil jij eigendom en controle over hebben. Spreek dus goed af van wie het is, wie jouw werk mag bewerken en aan wie licenties mogen worden verstrekt.
  4. Welke vergoeding krijg je en hoe wordt die vergoeding precies berekend? Maak duidelijke afspraken over de bron van de vergoeding, het percentage van de inkomsten dat jij ontvangt en hoe de bruto – kosten = netto-berekening precies in elkaar steekt.
  5. Let op de duur van de overeenkomst en de mogelijkheden en termijnen voor beëindiging. Zet belangrijke data altijd in je agenda.
  6. Let heel goed op jouw eigen verplichtingen. Vaak staat in de overeenkomst dat je geen rechten en wetten mag schenden. Dit houdt ook in dat je als je bijvoorbeeld reclame maakt voor een bedrijf, jij je aan de Reclamecode Social Media moet houden!

 

Soms zit er tussen de MCN ook nog een influencer agency; vergelijkbaar met een boekings- of managementkantoor. Heb je een contract gekregen van een influencer agency en wil je hier meer over weten? Neem gerust even contact op.

 

Dit artikel komt (in aangepaste vorm) uit DJ Mag NL editie #35, releasedatum 26 september 2017

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

minderjarige

Contract met minderjarige artiest

Waar moet je op letten bij contracten met minderjarige artiesten?

Het komt geregeld voor dat een talent snel wordt gespot. Catch ‘em while they’re young, zeggen ze dan weleens. Platenmaatschappijen, uitgevers, managers en boekers zijn er dan soms als de kippen bij om een minderjarige artiest te tekenen. Meestal komen de ouders mee naar de besprekingen, maar soms wordt die stap overgeslagen.

Kun je dan iets tegen de rechtsgeldigheid van het contract doen? En wat als iemand in de tussentijd meerderjarig is geworden?

Lees er hier meer over!

Lees verder »
uitgever failliet

Uitgever failliet, wat nu?

Auteursrechten en faillissement van een uitgever, hoe zit dat precies?

In dit blog nemen we je een klein stukje mee in het faillissementsrecht. Het speelt daarbij een rol op welke manier een muziekwerk is gemaakt of althans, wie de maker is en in welke hoedanigheid hij/zij/hen het werk heeft gemaakt. Maar ook contracten, zoals overdrachten en licenties kunnen een rol spelen.

Lees verder »

SOCIALS