fbpx
Search
Close this search box.

DJ’s als influencer: van digitale views naar keiharde euro’s

Steeds vaker zijn dj’s ook influencers. Zodra je fanbase een serieuze omvang aanneemt, komen de influencer agency’s en multi-channel networks of MCN’s letterlijk en figuurlijk in beeld. Jouw social game is toch al on point omdat via de diverse mediakanalen muziek wordt aangeboden en fans jouw lifestyle kunnen volgen via blogs en vlogs. Als dat ecosysteem al draait, waarom zou je het dan niet uitbreiden?

 

Multi-Channel Networks

 

MCN’s zijn eigenlijk een soort managers én makelaars voor jouw bereik op social media. De MCN’s sluiten namelijk ook samenwerkingen met bedrijven die daar maar al te graag gebruik van willen maken. Een MCN is – zoals de naam al zegt – een netwerk waarin verschillende partijen samenkomen en samenwerken.

MCN’s fungeren als een soort paraplu waaronder bijvoorbeeld allerlei verschillende YouTube-kanalen worden geëxploiteerd. De MCN’s helpen je bij het verkrijgen van meer followers, contentcreatie en -programmering, samenwerking met videomakers, beheer van digitale rechten en bij het genereren van inkomsten. Dat laatste gebeurt met name door de koppeling aan adverteerders en dan worden digitale views opeens keiharde euro’s.

Stel jezelf de vraag: Heb je een MCN nodig of kan je het zelf? Ook zonder MCN kan je succesvol zijn maar soms is het een springplank, net als dat een muziekuitgever of boekingskantoor dat kan zijn. Het geeft een bereik, dat eerst niet binnen bereik lag. Een andere reden om met een MCN in zee te gaan is het eenvoudiger beschermen van je auteursrechten. MCN’s die direct met YouTube samenwerken hebben meestal toegang tot een content management systeem waarmee een content-ID kan worden toegekend aan jouw video. Met een content-ID kan je jouw content op YouTube herkennen en managen. Iedere nieuwe video die op het platform wordt gezet, wordt gecheckt aan de hand van de content database van YouTube en dat is iets wat je als onafhankelijke content creator moeilijker kan effectueren.

 

Waar moet je op letten als je een contract tekent met een MCN?

 

  1. Check met wie je van doen hebt door te zoeken naar bedrijfsinformatie in een handelsregister en kijk of de MCN YouTube-gecertificeerd is. Dat geeft wat zekerheid voor wat betreft de partij met wie je zaken doet.
  2. Check de kosten die het netwerk berekent voor de specifieke services en de mate van ondersteuning die aan je kanaal worden geboden.
  3. Let op de auteursrechten, de data en de analytics die tijdens jullie samenwerking ontstaan. Data is het nieuwe goud, zorg dus dat je het veilig stelt. Voor wat betreft het auteursrecht, daar wil jij eigendom en controle over hebben. Spreek dus goed af van wie het is, wie jouw werk mag bewerken en aan wie licenties mogen worden verstrekt.
  4. Welke vergoeding krijg je en hoe wordt die vergoeding precies berekend? Maak duidelijke afspraken over de bron van de vergoeding, het percentage van de inkomsten dat jij ontvangt en hoe de bruto – kosten = netto-berekening precies in elkaar steekt.
  5. Let op de duur van de overeenkomst en de mogelijkheden en termijnen voor beëindiging. Zet belangrijke data altijd in je agenda.
  6. Let heel goed op jouw eigen verplichtingen. Vaak staat in de overeenkomst dat je geen rechten en wetten mag schenden. Dit houdt ook in dat je als je bijvoorbeeld reclame maakt voor een bedrijf, jij je aan de Reclamecode Social Media moet houden!

 

Soms zit er tussen de MCN ook nog een influencer agency; vergelijkbaar met een boekings- of managementkantoor. Heb je een contract gekregen van een influencer agency en wil je hier meer over weten? Neem gerust even contact op.

 

Dit artikel komt (in aangepaste vorm) uit DJ Mag NL editie #35, releasedatum 26 september 2017

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »
foto zonder toestemming gebruikt

Foto zonder toestemming gebruikt: een zakie over je nakie

Het zal je maar gebeuren: de moeder van je ex heeft jouw foto zonder toestemming gebruikt op sociale media. Dat is in eerste instantie al vervelend, maar het wordt pas echt naar als het om foto’s gaat waarop je wel heel weinig (lees: geen) kleding aan hebt. Je verzint het niet, maar daar is over geprocedeerd. Niet alleen verliest de fotografe / moeder van de ex de zaak en moeten de foto’s offline worden gehaald, ze moet ook € 1.695,14 ‬aan proceskosten vergoeden aan het model / de ex van haar zoon.

Lees verder »

SOCIALS