fbpx
Search
Close this search box.

Het recht op naamsvermelding volgens het muziekauteursrecht

Weet je nog, die 8-pagina-tellende cd-boekjes? Collectors-items waren dat. Wanneer ik een nieuwe cd had gekocht, dan las ik, terwijl de eerste beats uit de speakers kwamen, dat boekje altijd even door. Op deze manier leerde ik dat The Darkraver eigenlijk Stefan André Sweet heet en Paul Elstak, gewoon Paul Elstak. Voor sommigen onbelangrijk, maar voor een fan, onmisbare kennis. Naamsvermelding is erg belangrijk in het muziekrecht. Het is als het ware een “merk“, omdat de vermelding van jouw naam bij jouw muziek een herkomst- en kwaliteitsfunctie heeft.

 

Ouderwets?

Een tijdje geleden kreeg ik een vraag van een producer, waardoor ik besefte hoe outdated, maar hoe handig dat cd-boekje was. Hij vroeg mij of het vermelden van de makers van een track verplicht is. Op Spotify stond zijn naam stond niet genoemd bij een mede door hem geproduceerde track. In beginsel hoeft dat ook niet. Pas als de maker van een track zich verzet tegen publicatie zonder vermelding van zijn naam, dan begint het spel en moet diegene die het werk zonder naamsvermelding heeft gepubliceerd, alsnog de naam van de maker vermelden. Doet diegene dat niet, dan kan hij of zij tot vergoeding van de door de maker geleden schade worden veroordeeld. Inmiddels is er gelukkig ook bij Spotify een en ander veranderd op dit gebied en staat er meer informatie over de rechthebbenden bij de tracks vermeld.

 

Dat cd-boekje was auteursrechtelijk gezien dus zo gek nog niet. Met de lange lijst met meewerkende mensen werd voldaan aan het recht op naamsvermelding voor de makers van muziek, zoals omschreven in artikel 25 van de Auteurswet en voor de uitvoerende artiesten, zoals omschreven in artikel 5 van de Wet op de Naburige Rechten.

 

Uitzondering op de regel

Op het recht op naamsvermelding zijn twee uitzonderingen. Ten eerste kan de maker zich niet altijd op dit recht beroepen, vanwege de “redelijkheidscorrectie”: als het in een bepaalde branche niet gebruikelijk is om de naam van de maker bij de openbaarmaking van een werk te zetten, dan kan deze maker dan niet met succes vorderen, of als dat relatief een te zware last is, dan gaat die vlieger ook niet op.

 

Ten tweede komt het vaak voor dat een producer zijn recht op naamsvermelding contractueel heeft overgedragen, bijvoorbeeld aan een publisher. Als je hebt vastgelegd dat wel altijd jouw naam moet worden vermeld bij publicatie van je track, kan geen beroep meer worden gedaan op de uitzondering van gebruikelijkheid in de branche. Check dit dus vóórdat je een contract tekent!

 

Ghetto Credits

Maar ja, wat is gebruikelijk en wanneer is iets een te zware last? Ik ging op onderzoek uit en was blij dat ik de cd-boekjes van The Darkraver en Paul Elstak al kende. Dat was namelijk een goed excuus om Nina Kraviz eens onder de loep te kunnen nemen. Can’t blame me, right?

 

Ik vond op bij haar op Beatport en YouTube wel wat audiorelevante informatie, maar niet de uitgebreide naamsvermelding waar ik naar op zoek was. Misschien heeft Nina alles zelf gedaan of ligt het aan het contract van Nina met Rekids, dat kan beiden. Maar misschien heeft de branche het recht achterhaald, ook al heeft het recht dat zelf mogelijk gemaakt. Is het dan niet weer tijd om de branche te veranderen?

 

 

Belang van naamsvermelding

Wat voor een fan een onmisbaar gegeven is, is dat ook voor een artiest die met een bepaalde producer wil samenwerken. Die producer moet dan wel gevonden kunnen worden. Hoe weet je anders, zonder al teveel omzwervingen, wiens produceertalent er achter die floorfiller zit? Daar komen de street credits en beat credits samen.

 

Sharing is caring, dus als je straks tijdens het Amsterdam Dance Event of de International Music Summit (IMS) op Ibiza op een iPad jouw tracks laat checken door A&R-managers, USB-sticks weggeeft met daarop je nieuwe EP en aan iedere voorbijganger jouw tracks op Soundcloud laat horen, zorg dan dat jouw naam, maar ook eventueel van degenen die aan jouw tracks hebben meegewerkt, goed vindbaar zijn in de ID3-tags en online. Eer wie de eer toekomt, de rest is karma.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »
foto zonder toestemming gebruikt

Foto zonder toestemming gebruikt: een zakie over je nakie

Het zal je maar gebeuren: de moeder van je ex heeft jouw foto zonder toestemming gebruikt op sociale media. Dat is in eerste instantie al vervelend, maar het wordt pas echt naar als het om foto’s gaat waarop je wel heel weinig (lees: geen) kleding aan hebt. Je verzint het niet, maar daar is over geprocedeerd. Niet alleen verliest de fotografe / moeder van de ex de zaak en moeten de foto’s offline worden gehaald, ze moet ook € 1.695,14 ‬aan proceskosten vergoeden aan het model / de ex van haar zoon.

Lees verder »

SOCIALS