fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het recht op naamsvermelding volgens het muziekauteursrecht

Weet je nog, die 8-pagina-tellende cd-boekjes? Collectors-items waren dat. Wanneer ik een nieuwe cd had gekocht, dan las ik, terwijl de eerste beats uit de speakers kwamen, dat boekje altijd even door. Op deze manier leerde ik dat The Darkraver eigenlijk Stefan André Sweet heet en Paul Elstak, gewoon Paul Elstak. Voor sommigen onbelangrijk, maar voor een fan, onmisbare kennis. Naamsvermelding is erg belangrijk in het muziekrecht. Het is als het ware een “merk“, omdat de vermelding van jouw naam bij jouw muziek een herkomst- en kwaliteitsfunctie heeft.

 

Ouderwets?

Een tijdje geleden kreeg ik een vraag van een producer, waardoor ik besefte hoe outdated, maar hoe handig dat cd-boekje was. Hij vroeg mij of het vermelden van de makers van een track verplicht is. Op Spotify stond zijn naam stond niet genoemd bij een mede door hem geproduceerde track. In beginsel hoeft dat ook niet. Pas als de maker van een track zich verzet tegen publicatie zonder vermelding van zijn naam, dan begint het spel en moet diegene die het werk zonder naamsvermelding heeft gepubliceerd, alsnog de naam van de maker vermelden. Doet diegene dat niet, dan kan hij of zij tot vergoeding van de door de maker geleden schade worden veroordeeld. Inmiddels is er gelukkig ook bij Spotify een en ander veranderd op dit gebied en staat er meer informatie over de rechthebbenden bij de tracks vermeld.

 

Dat cd-boekje was auteursrechtelijk gezien dus zo gek nog niet. Met de lange lijst met meewerkende mensen werd voldaan aan het recht op naamsvermelding voor de makers van muziek, zoals omschreven in artikel 25 van de Auteurswet en voor de uitvoerende artiesten, zoals omschreven in artikel 5 van de Wet op de Naburige Rechten.

 

Uitzondering op de regel

Op het recht op naamsvermelding zijn twee uitzonderingen. Ten eerste kan de maker zich niet altijd op dit recht beroepen, vanwege de “redelijkheidscorrectie”: als het in een bepaalde branche niet gebruikelijk is om de naam van de maker bij de openbaarmaking van een werk te zetten, dan kan deze maker dan niet met succes vorderen, of als dat relatief een te zware last is, dan gaat die vlieger ook niet op.

 

Ten tweede komt het vaak voor dat een producer zijn recht op naamsvermelding contractueel heeft overgedragen, bijvoorbeeld aan een publisher. Als je hebt vastgelegd dat wel altijd jouw naam moet worden vermeld bij publicatie van je track, kan geen beroep meer worden gedaan op de uitzondering van gebruikelijkheid in de branche. Check dit dus vóórdat je een contract tekent!

 

Ghetto Credits

Maar ja, wat is gebruikelijk en wanneer is iets een te zware last? Ik ging op onderzoek uit en was blij dat ik de cd-boekjes van The Darkraver en Paul Elstak al kende. Dat was namelijk een goed excuus om Nina Kraviz eens onder de loep te kunnen nemen. Can’t blame me, right?

 

Ik vond op bij haar op Beatport en YouTube wel wat audiorelevante informatie, maar niet de uitgebreide naamsvermelding waar ik naar op zoek was. Misschien heeft Nina alles zelf gedaan of ligt het aan het contract van Nina met Rekids, dat kan beiden. Maar misschien heeft de branche het recht achterhaald, ook al heeft het recht dat zelf mogelijk gemaakt. Is het dan niet weer tijd om de branche te veranderen?

 

 

Belang van naamsvermelding

Wat voor een fan een onmisbaar gegeven is, is dat ook voor een artiest die met een bepaalde producer wil samenwerken. Die producer moet dan wel gevonden kunnen worden. Hoe weet je anders, zonder al teveel omzwervingen, wiens produceertalent er achter die floorfiller zit? Daar komen de street credits en beat credits samen.

 

Sharing is caring, dus als je straks tijdens het Amsterdam Dance Event of de International Music Summit (IMS) op Ibiza op een iPad jouw tracks laat checken door A&R-managers, USB-sticks weggeeft met daarop je nieuwe EP en aan iedere voorbijganger jouw tracks op Soundcloud laat horen, zorg dan dat jouw naam, maar ook eventueel van degenen die aan jouw tracks hebben meegewerkt, goed vindbaar zijn in de ID3-tags en online. Eer wie de eer toekomt, de rest is karma.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS