fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Loop geen inkomsten mis: get played, get paid!

Een groot probleem voor veel producers steekt zo vlak voor het festivalseizoen zijn kop op. Niet de vraag: waar moet ik naartoe? of: hoe zorg ik ervoor dat ik in de line up kom? is daarbij leidend, maar: hoe zorg ik dat ik na het festivalseizoen de vruchten kan plukken van het harde werken in de afgelopen zomer?

 

Gemiste kans = gemiste inkomsten

Festivals en clubs betalen een licentievergoeding aan Buma/Stemra en Sena. Jij kan een deel van dat geld krijgen als je bent aangemeld bij zulke organisaties voor collectief rechtenbeheer én je jouw muziekwerken daar hebt geregistreerd. Dat gebeurt nu nog te weinig door producers en ook te onvolledig, waardoor veel geld verdwijnt in een ‘big black box’ bij de collectieve rechtenorganisaties en niemand weet precies waar dat geld naartoe moet.

 

Campagne

Om dit probleem het hoofd te bieden voeren een paar knappe koppen uit de dance-industrie campagne om een goede verdeling van inkomsten te bewerkstelligen. We hebben het hier bijvoorbeeld over Richie Hawtin, de Association For Electronic Music, een internationale belangenvereniging voor dance, KUVO en bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf DJ Monitor, dat ervoor zorgt dat op festivals gedraaide muziek via een fingerprintingsysteem digitaal gemonitord kan worden. Ik hoor je denken: maar, met al die zwaargewichten… Waarom is het probleem dan nog niet opgelost?

 

Onbekend maakt onbemind

Door middel van deze column doe ik een duit in het zakje en hoop jullie bekend te maken met de mogelijkheden van het verdienen aan je muziekrechten als componist en de bijdrage die je als dj daaraan kan leveren. Er wordt geen ingewikkelde nieuwe stroom aan inkomsten gegenereerd, maar juist een bestaande geldpot op eerlijke manier verdeeld.

 

Get played, get paid

Om die productie-euro’s op jouw rekening te krijgen, is het key dat je als componist bent aangemeld bij een collectieve beheersorganisatie als Buma/Stemra, als uitvoerend artiest en wellicht ook als platenmaatschappij bij Sena én je jouw muziekwerken hebt geregistreerd. Verder moet je als je ergens gedraaid hebt je setlijst doorgeven aan deze organisaties zodat iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft. Tot nu toe gebeurt dat nog veel te weinig. Uit onderzoek blijkt dat slechts 7% van de dj’s dit doet. Dit is belangrijk, zeker als er niet wordt gemonitord door partijen als DJ Monitor of KUVO.

 

Belangrijke tip

Meld ook demo’s, promo’s, remixen en edits aan bij je rechtenorganisatie. Voorzie de registratie van zoveel mogelijk informatie, zoals de artiest, de componist en eventueel de tekstschrijver van de lyrics. Denk ook aan de International Standard Recording Code (ISRC) en International Standard Musical Work Code (ISWC). Dit zijn digitale vingerafdrukken voor het repertoire van producenten. Als de juiste muziek niet is aangeleverd, dan kan deze ook niet worden gemonitord. Je krijgt dan dus geen vergoeding als jouw tracks worden gedraaid op festivals en dus ook niet als je ze zelf draait tijdens een gig!

Als artiest moet je vrij zijn om te kunnen creëren en eigenlijk moet je je zo min mogelijk zorgen maken om het geld. Dat is een beetje paradoxaal, maar als je begrijpt dat het opvolgen van mijn tips die vrijheid juist vergroten, dan doen die problemen zich hopelijk niet voor en ben jij klaar voor de zomer.

 

Wil je meer weten over het betaald krijgen via collectief rechtenbeheer? Kijk dan hier of neem even contact op.

 

Dit artikel komt (in aangepaste vorm) uit DJ Mag NL editie #33, releasedatum 23-05-2017.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS