fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Clubhouse: huisregels en houserechten

Clubhouse is (in mijn cosy bubbel) misschien wel de meest besproken en/of gebruikte app van het moment. Een mooie aanleiding dus om eens naar de gebruiksvoorwaarden, huisregels en de privacyverklaring te kijken. Bij oudere hype-apps als de app die je gezicht 50 jaar vooruit spoelt, was nogal wat aan te merken op het vrijgeven van privacygevoelige gegevens van de gebruikers. Zou dat bij Clubhouse ook zo zijn?

Voor wie Clubhouse nog niet kent; het is een applicatie voor een platform van een digitale kletskamer / break-out room. Hosts kunnen gesprekken faciliteren en mensen kunnen luisteren en/of meedoen. Onze grote vrinden van Wikipedia schrijven:

“Als ware het een digitaal clubhuis − daarom de naam van de app − biedt Clubhouse gebruikers toegang tot verschillende ‘kamers’ waarin de gesprekken worden gevoerd. Sommige kamers zijn openbaar, andere zijn besloten. In openbare kamers kan iedereen die dat wil naar binnen gaan en meeluisteren met het gesprek. Een moderator leidt de discussies door luisteraars in sprekers te veranderen of ze weer te dempen. Luisteraars kunnen de hand op steken als ze als spreker willen worden aangewezen. Deze gesprekken kunnen in een agenda worden aangekondigd, maar worden niet bewaard en kunnen niet worden teruggeluisterd.”

Clubhouse (app) – Wikipedia

Terms of Service

Wat allereerst belangrijk is om op te merken; de regels kunnen eenzijdig worden aangepast. Dat is op zich niet zo gek en ook wel gebruikelijk, maar bedenk je wel dat als jij de Clubhouse-app gebruikt, dat er dan een overeenkomst ontstaat tussen Alpha Exploration Co. (de uitbater van Clubhouse) en jou als gebruiker. Dus: gebruik = overeenkomst. Dat moet ook wel, want je moet 18 jaar of ouder zijn om gebruik te maken van Clubhouse.

Opvallend voorgerecht

Wat mij bij de inleiding gelijk opviel was het volgende:

  • Je moet elke keer bij het verlaten van de app uitloggen, om te voorkomen dat er schade kan optreden door ongeautoriseerd gebruik van jouw telefoon met daarop de app. Schade die daardoor ontstaat, kun je niet op Alpha Exploration verhalen.
  • Alpha kan op ieder moment de stekker uit de app trekken en is niet aansprakelijk voor schade. Ik weet niet of het bestaat, maar als je betaalde rooms gaat hosten, dan moet je dat wel goed van tevoren doorschuiven vastleggen met jouw cliënten / kopers / klanten / bezoekers.
  • Bewaar geen belangrijke data in de app, die kunnen ze namelijk ook op ieder moment verwijderen.

Beloftes beloven

Daarna begint het lijstje met beloftes (van jouw kant welteverstaan):

  • Je mag uiteraard geen inbreuk maken op de rechten van anderen; het intellectueel eigendomsrecht in het bijzonder! YouTube heeft daar bijvoorbeeld een hele sectie op haar website aan gewijd en ook SoundCloud neemt dit onderwerp heel serieus met een eigen pagina. Clubhouse verbiedt gewoon wat iedereen irriteert (spam, bedreigingen en natuurlijk kettingbrieven).
  • Let op; je mag niet zomaar gesprekken opnemen van clubhuisgesprekken of gesprekken delen die als ‘off the record’ zijn bestempeld. In de ‘normale’ wereld is hier nog weleens discussie over; of dit mag bij bijvoorbeeld telefoongesprekken. Dat mag daar doorgaans wel, maar bij Clubhouse ligt dit dus anders. Bewijstechnisch gezien is dit wellicht nog wel een interessant punt, maar dat gaat de reikwijdte van dit artikel wellicht wat te buiten.
  • Gij zult geen reclame maken of de app zakelijk gebruiken, tenzij Alpha dit expliciet heeft toegestaan. Dus; alléén persoonlijk gebruik!

Is Clubhouse gratis?

Vooralsnog wel toch? Maar toch staat er een bepaling in de voorwaarden waaruit blijkt dat bepaalde content onder een payment plan kan gaan vallen. Mijn oma zei altijd: “Lekker is maar één vinger lang.” En dat zal ook hier wel van toepassing zijn dan. Dat ‘gratis’ zal waarschijnlijk niet lang meer duren.

Rechten

Het stukje over rechten heeft natuurlijk mijn bijzondere interesse. Net als zo’n beetje alle sociale platforms, serviceproviders, apps, etc., mag Clubhouse alles – onvoorwaardelijk – met jouw content doen, inclusief het sublicenseren en overdragen daarvan.

Over die sociale netwerken gesproken; als je daarmee bij Clubhouse inlogt, dan mag Clubhouse al jouw informatie die op die netwerken te vinden is inzien en gebruiken. Makkelijk heeft z’n prijs.

Geschillen dienen te worden aangebracht bij het Amerikaans Arbitrage Instituut. Geen idee hoe dat werkt, maar het is vast goedkoper en sneller dan het reguliere rechtssysteem.

Community Guidelines

De huisregels zijn een wat ‘zachter’ dan de gebruiksvoorwaarden en zien toe op de omgangsvormen binnen de app. Maar vergis je niet; deze community guidelines zijn wel degelijk door Alpha af te dwingen. Hou je je er niet aan, dan kunnen ze je account (net als in andere gevallen) zomaar ‘verwijderen en verwijderd houden’.


Toch zijn er een paar regeltjes die mij opvielen en die wellicht wat ongebruikelijk zijn voor dergelijke platforms:

  • Je moet je echte naam en identiteit gebruiken. Ik ben benieuwd naar welke consequenties ze hieraan verbinden als je dat niet doet. Als je last hebt van een online bully onder een schuilnaam, kan iemand dan afdwingen dat deze gegevens bekend worden gemaakt? Pesten is sowieso niet toegestaan – in het algemeen, maar ook vanwege de clubhouseregels.
  • Je mag niet deelnemen aan de inbreuk op de rechten van anderen. Dat kan dus inhouden dat je waarschijnlijk als moderator van een gesprek, bijvoorbeeld geen muziek mag draaien in de ‘wachtruimte’ of op de achtergrond, om jouw room toffer te maken. Voor zover ik weet, heeft Clubhouse nog geen deal met Buma/Stemra en/of Sena voor muziekgebruik. Sowieso is zakelijk- of commercieel gebruik niet toegestaan, maar dat is a) lastig te handhaven en b) vooralsnog toch best vaak het geval.
  • Fake news is verboden. Trollen ook. Manipulatie ook. Terecht. Maar wanneer is daar sprake van en wie beoordeelt dat? In het geval van Trump’s Twitter-account waren er ook vast heel veel mensen die het onzin vonden dat zijn account werd geblokkeerd. Het blijft uiteindelijk een menselijke beslissing om dat te doen. Het is denk ik erg lastig om zo’n beslissing puur op objectieve feiten te baseren, dus er is altijd een mening en belangenafweging (hello, freedom of speech) voor nodig. En ja, daar kun je het mee oneens zijn. Of dergelijke platforms hier een verantwoordelijkheid in hebben en zo ja, hoe ver deze moet gaan, vind ik vooralsnog een erg lastig vraagstuk / glad ijs / hellend vlak / netelige situatie en nog meer superlatieven.

Opnames

Wist je trouwens dat de gesprekken door Alpha worden opgenomen? Dit gebeurt om eventuele klachten te onderzoeken. De (encrypted) opnames worden alleen voor het onderzoek gebruikt. Gemute sprekers en ‘audience members’ worden niet opgenomen. Als de room wordt gesloten, dan worden kort daarna de opnames verwijderd. Je kan dan dus nog wel een klacht indienen, maar Alpha kan die niet meer beoordelen op basis van de opgenomen gesprekken. Let wel; je mag de gesprekken ook niet zomaar zelf opnemen.

Privacy

Last, but not least; het privacyreglement. Een stukje datacollectie kwam al terug in het voorgaande; opname van gesprekken, delen van informatie van je telefoon en sociale netwerken voor de hmmm-use-experience.

Verder collecteren ze natuurlijk de metrics van het gebruik en mogen ze dit delen met derden. Inmiddels is dat niets nieuws, maar wel iets waar wat meer bewustwording over mag zijn.

Alle bekeken documenten zijn gedateerd op 5 maart 2021. Het kan natuurlijk zijn – en dat recht hebben ze of course voorbehouden – dat er ondertussen allerlei dingen zijn gewijzigd.

Opvallender is dat Clubhouse werkt met software van het Chinese bedrijf Agora Inc., waardoor jouw data op servers in China terecht zouden kunnen komen en het risico zou bestaan dat Chinese overheidsdiensten toegang tot de deze data kunnen krijgen.

Meer informatie?

Wil jij meer informatie over het opstellen van gebruiksvoorwaarden of community regels voor je digitale platform? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

 

[contact-form-7 id=”3796″ title=”Contactformulier”]

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS